SIERAAD International Jewellery & Silver Design Fair

 6 t/m 9 December 2007, RAI Amsterdam

SIERAAD: van lijfsieraad tot show piece

Van 6 t/m 9 december 2007 vindt voor de zesde keer SIERAAD International Jewellery, Silver, Design Fair plaats in de RAI in Amsterdam.
SIERAAD is een internationale beurs waar edelsmeden en sieraadkunstenaars uit de hele wereld hun werk laten zien.
Voor de bezoekers is het mogelijk om tijdens SIERAAD in contact te komen met ontwerpers en direct bijzondere en originele sieraden te kopen. Daarnaast zijn er tentoonstellingen met het motto Traditie/Vernieuwing en vinden er sieradenshows plaats.

In 2006 werd het eerste lustrum gevierd met werk van ruim 120 internationale kunstenaars in de smaakvol ingerichte Europa Foyer in de RAI.

Bijzondere ontwerpen

Naast klassieke edelsmeedkunst, al dan niet voorzien van edelstenen zijn er bijzondere ontwerpen van onconventionele materialen. Zo heeft Mecky van den Brinck een serie medaillons gemaakt met de met de naam ‘Women for Woman’ (vrouwelijke iconen uit het verleden), en verwerkt Peggy Bannenberg, eierschaal van verschillende vogelsoorten in haar colliers.
Het aanbod varieert van lijfsieraden voor elke dag tot stukken waarmee je de show kunst stelen. 

 


De meester horlogemaker van Blancier laat zien hoe een mechanisch topuurwerk wordt gebouwd.

Er is werk voor iedere portemonnee. Omdat de beurs voor de feestdagen plaatsvindt is dit de ideale gelegenheid om een origineel kerscadeau te kopen.

Er zullen tentoonstellingen te zien zijn van o.a. de Rietveld Akademie e.a. Meer info volgt spoedig.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Wedstrijd New Traditional Jewellery

De jaarlijkse wedstrijd sluit aan op de actuele ontwikkeling in de kunst.

De tweede editie van New Traditional Jewellery stelt `geloof´ centraal. Geloof is van oudsher verbonden aan draagbare beeltenissen en voorwerpen met een bijzondere spirituele betekenis voor de drager. Dat kan gaan om geloof in de zin van religie, maar ook om niet-georganiseerde en heel persoonlijke spiritualiteit.
Voorbeelden die meteen herinneringen en associaties oproepen zijn rozenkransen, reliekhoudertjes, crusifixen, alle verschijningsvormen van Boeddha, bedels en medaillons voorzien van heiligen, amuletten, speciale kralen om het Boze Oog af te weren. Of draagbare houdertjes waarin Koranteksten en andere heilige geschriften op het lijf kunnen worden gedragen. Denk ook aan voorwerpen aan kettingen van medicijnmannen in Afrika, Azië en de Indianenstammen in Amerika en de kralenkettingen die horen bij het Condomblé-geloof van voormalige slaven in Zuid-Amerika. En dit is nog niet eens een begin van een inventarisatie...


De vormen, materialen en betekenissen zijn even divers als elke andere sieraadcategorie. Wat deze sieraden bindt, is een doel. Aan sieraden en versierselen die bij een geloof horen, werden en worden een actieve werking toebedacht. Van deze objecten wordt iets verwacht. De drager moet worden beschermd, genezen, zwanger, rijk en gelukkig worden. Het is de enige categorie sieraden die echt wat voor de drager moeten doen, anders dan passief sieren of een statusboodschap uitdragen. Sieraden die voortkomen uit een geloof of religie, zijn nooit uit het straatbeeld verdwenen. Ontkerkelijking leidt niet perse tot minder gelovigen. In West Europa is een verschuiving waarneembaar van geïnstitutionaliseerde geloofsbeleving (kerken en gemeenschappen) naar een individuele invulling. Aan de andere kant neemt de geinstitutionalisereerde beleving van de Islam in West-Europa toe. Een geloof dat we alleen met hoofddoekjes en terroristen associëren, maar een buitengewoon rijke sieradentraditie kent.

New Traditional Jewellery 2007, nodigt sieraadkunstenaars uit binnen- en buitenland uit voor deze statische traditie nieuwe vormen te maken. Nieuwe sieraden die een nieuw verbond verbeelden, een nieuw geloof, of een nieuwe vorm bij een wereldgodsdienst. Nieuwe heiligen, sieraden met een nieuwe werking op de drager. Waar geloof jij in?

Internationale kruisbestuiving

Daar wordt door de wedstrijd New Traditional Jewellery een nieuwe hoofdstuk aan toegevoegd. De wedstrijd New Traditional Jewellery stimuleert een actieve dialoog met het verleden.



















New Traditional Jewellery herwaardeert de traditionele sieraden als betekenisdragers. Oude technieken worden op nieuwe manieren toegepast en voor uitsterven behoed.

De 20e eeuw stond in het teken van de vernieuwing. De maatschappij leek maakbaar, en (kunst) geschiedenis zou zich lineair ontwikkelen naar een steeds hoger niveau. Op sieraad gebied werd er volop geëxperimenteerd met nieuwe (liefst onedele) materialen en streefde men net als in de beeldende kunst naar elementaire vormen en eerlijk materiaalgebruik. Het sieraad was een autonome vorm die in relatie stond tot het lichaam. Halverwege de jaren 80 keerde het tij. De geschiedenis bleek zich een cyclisch te ontwikkelen.
Heden en verleden zijn geen afgesloten hoofdstukken, het verleden werkt door in het heden. Ook in de sieraadkunst is deze ontwikkeling zichtbaar.

Kunstenaars herontdekken het verleden en ontlenen motieven en decoraties aan historische sieraden en kostuums. Zij passen de decoraties toe in nieuwe technieken en materialen, of creëren nieuwe vormen met oude technieken. In het verleden waren sieraden meer dan decoratie alleen. Het waren erfstukken of amuletten, draagtekens die bol stonden van de symboliek. Betekenissen waar hedendaagse sieraadkunstenaars een nieuwe wending aan geven.

Voor meer info zie Sieraadartfair

 

 

Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
5ec8b0
Onthoud mijn gegevens!